GABINET LOGOPEDYCZNY
Gadu - Gadka
W ramach ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „OjCZYSTY – dodaj do ulubionych”, na terenie szkoły został zorganizowany szereg inicjatyw mających na celu propagowanie dbałości o poprawność polszczyzny.
Samorząd Szkolny przygotował tzw. „Stoiska językowe”. Uczniowie mogli zmierzyć się tam z łamańcami językowymi, sprawdzić swoją wiedzę na temat używanych w sytuacjach codziennych prawidłowych oraz nieprawidłowych form związków frazeologicznych. Mogli również sprawdzić się w ortografii czy łamigłówkach oraz znajomości poprawności różnych części mowy.
Ponadto uczniowie kl.1-3 brali udział w spotkaniu pt. „U-MOWA – między nami – logofigle zaczynamy”. Podczas tego spotkania dzieci zmagały się z różnorodnymi łamigłówkami językowymi oraz ćwiczeniami logopedycznymi.
W rozgrywkach pod hasłem: „OjCZYSTY – dodaj do ulubionych” uczniowie klasy siódmej i klas ósmych zmagali się z różnorodnymi konkurencjami językowymi.
Mam nadzieję, że te spotkania, przyczynią się do ugruntowania poczucia, że polszczyzna jest tworzona przez każdego użytkownika i że to każdy z nas jest za nią odpowiedzialny. Język jest wartością samą w sobie, jest wspólnym dobrem, dlatego powinniśmy o niego dbać.
W ramach Tygodnia Profilaktyki w grodkowskiej „Trójce”, na zajęciach logopedycznych zostały przeprowadzone pogadanki o charakterze profilaktycznym.
Oto najważniejsze priorytety w prawidłowym rozwoju mowy:
1.Codziennie jedz twarde pokarmy ( jabłka, gruszki, marchewki, nie zapomnij o zjadaniu skórek chleba).
https://implanticaopole.pl/dla-pacjenta/jedzenie-dobre-dla-zebow/
2.Dbaj o higienę jamy ustnej ( systematycznie myj zęby, odwiedzaj stomatologa).
https://mojastomatologia.pl/baza-wiedzy/jak-przygotowac-dziecko-do-wizyty-u-dentysty/
3.Jeśli Twoje zęby „krzywo rosną” – skontaktuj się z ortodontą. Tak wygląda buzia osoby z nieprawidłowym zgryzem.
https://pl.123rf.com/photo_126507406_zgryz-mezjalny-i-dystralny-m%C4%99%C5%BCczyzna-z-wad%C4%85-zgryzu-%C5%BCuchwa-wysuni%C4%99ta-do-przodu-%C5%BCuchwa-odsuni%C4%99ta-do-ty.html
4.Bardzo często krzywy zgryz powiązany jest z niewłaściwą postawą ciała i częstymi bólami głowy i kręgosłupa.
Czy często boli Cię głowa?
5.Oddychaj przez nos – kiedy milczysz lub jesz. Popatrz jak wygląda buzia osoby, która oddycha buzią.
https://www.facebook.com/LogopedziLogopedom/photos/oto-bli%C5%BAniaczki-ta-po-lewej-stronie-oddycha%C5%82a-przez-nos-ta-po-prawej-oddycha%C5%82a-p/1609549605883585/?paipv=0&eav=Afbljrp6QpnsdBr-7X9qiRAG_HTbSeyn3uG-kNSwqTjeaC9hEWNfZjTYfXUn202aXf4&_rdr
6. Siedź prosto podczas odrabiania zadań domowych lub grania w gry komputerowe. Doskonale sprawdza się taki rodzaj krzesła.
https://allegro.pl/oferta/klekosiad-ergonomiczne-klecznik-do-komputera-120kg-10479035062
7. Mów wyraźnie, używaj krótkich zdań i zrozumiałych wyrazów.
8. Wykonaj łatwe ćwiczenia, które ułatwią Ci wymowę trudnych wyrazów. Aktorzy przed każdym wystąpieniem ćwiczą buzię i język. Wykorzystaj rzeczy, które masz w domu.
http://blog.papugadu.pl/kuchenna-logopedia/
„Kuchenna logopedia” Iwona Michalak-Widera
9.Poćwicz wymowę:
Cietrzew rozczapierza skrzydła.
Cietrzewiowi woń ich zbrzydła.
Jastrząb także twierdzi,
że mu pierze śmierdzi.
Tak więc razem, z radym licem,
Zlądowali pod prysznicem.
10.Mów poprawnie, zgodnie z zasadami języka polskiego.
W każdym razie…dziś idę do kina.
Mam ochotę na lody, przynajmniej poprawię sobie humor.
Muszę cofnąć się, aby wyjść z korytarza.
Poszedłem do domu.
W październiku odbędzie się przedstawienie.
Dziś jest 12 października dwa tysiące dwudziestego drugiego roku.
Muszę włączyć/wyłączyć komputer.
Jesteś bardzo przekonujący.
Lubię czytać tę książkę.
Muszę wziąć książki.
Umiem czytać!
Idę z rodziną do kina.
Dzień kropki
Czy wyobrażacie sobie świat bez kropek? Tych dużych i tych małych….tych kolorowych i tych czarno – białych? Jak wyglądałaby biedronka, muchomor, Pippi Langstrumpf? W jaki sposób czytałyby osoby niewidome? Czy kropka obecna jest w naszym życiu…? W szkole… na języku polskim, matematyce w muzyce? Na te i wiele innych pytań próbowali odpowiedzieć uczniowie klas I-III biorący udział w obchodach Międzynarodowego Dnia Kropki. To święto, które skupia wszystkie dzieci wokół „kropkowego” zadania. W tym szczególnym dniu zorganizowano wiele ciekawych zabaw i happeningów, które pomogły dzieciom odkrywać talenty, poznawać swoje mocne strony, pobudzać wyobraźnię i wspólnie się dobrze bawić.
Agnieszka Popiela
Ewa Wróbel
Co słychać w szkolnej Gadu – Gadce?
W roku szkolnego 2021/2022 prowadzona jest innowacja pedagogiczna pod tytułem „Gimnastyka ciała i języka”. Zaplanowane działania realizowane są na zajęciach logopedycznych oraz na gimnastyce korekcyjnej. Adresatami są uczniowie klas I – III.
Badania pokazują, że dzieci, które mają problemy logopedyczne (wady wymowy, zaburzenia mowy, ślinienią się, mają niedomkniętą jamę ustną, nieprawidłowy tor oddechowy) mogą mieć również problemy z zakresu motoryki dużej (niechęć do aktywności fizycznej, utrudniona koordynacja wzrokowo – ruchowa, niezborność, nieprawidłowa regulacja napięcia mięśniowego, odstające łopatki, koślawość kolan lub stóp.
Dlatego też, dzieci biorące udział w terapii logopedycznej uczestniczą również w zajęciach ruchowych (w ramach gimnastyki korekcyjnej), których celem jest doskonalenie ogólnej sprawności fizycznej i zdolności do wykonywania działań związanych z planowym ruchem, w który jest zaangażowane całe ciało lub jego znaczna część, np. ręce i nogi.
Efekty takich skoordynowanych działań możemy już teraz zauważyć podczas zajęć logopedycznych. Uczniowie są bardziej świadomi konieczności kontrolowania swojego ciała, utrzymania prawidłowej postawy, a co za tym idzie prawidłowo ustawiają głowę, właściwie stabilizuje się staw żuchwowo- skroniowy, co ma niewątpliwy wpływ na prawidłowe rozłożenie napięcia mięśniowego a w konsekwencji - prawidłowe ułożenie mięśni odpowiedzialnych za wymowę.
Agnieszka Popiela
Beata Sobieraj
Świąteczna atmosfera panująca w naszej szkole, dotarła również do gabinetu logopedycznego „Gadu – Gadka”. Aromatyczny zapach olejków eterycznych pomarańczy i goździków unosił się po całym gabinecie. Dobór zapachów nie jest przypadkowy: najnowsze niemieckie badania naukowe dowodzą korzystnego wpływu zapachów na zdolność koncentracji. Ośrodek węchu w mózgu sąsiaduje, bowiem z ośrodkiem odpowiedzialnym za uczenie się. Ten magiczny czas był doskonałym sposobem na doskonalenie umiejętności wypowiadania się, prowadzenia dialogu oraz utrwalania ćwiczonych głosek w mowie kontrolowanej. Rozmawialiśmy o tradycjach i zwyczajach bożonarodzeniowych, jakie kultywują nasze rodziny. Poznaliśmy również zwyczaje świąteczne panujące w innych krajach. Temat ten był doskonałą formą do wyrażania własnych przeżyć, emocji. Urozmaiceniem zajęć były również zabawy manualne. Nie od dziś wiadomo, że w naszym mózgu ośrodek odpowiedzialny za ruchy precyzyjne dłoni jest zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie ruchowego ośrodka mowy, czyli tego odpowiedzialnego m.in. za ruchy artykulacyjne. Stymulując pracę rąk pośrednio stymulujemy także ośrodek mowy, pobudzając go do intensywnego działania, a tym samym do mówienia. Mając na uwadze tak ważne kwestie, a także pielęgnując rodzinne tradycje, wykonaliśmy piękne, papierowe ozdoby na choinkę, łańcuchy, lepiliśmy pierogi z plasteliny, łowiliśmy papierowe karpie i wieszaliśmy bombki na choince w gabinecie szkolnej pielęgniarki.
mgr Agnieszka Popiela
Co słychać w Gadu – Gadce w nowym roku szkolnym?
Od początku października uczniowie zakwalifikowani na podstawie badań przesiewowych uczestniczą w terapii logopedycznej na terenie naszej szkoły. Gabinet logopedyczny mieści się w sali nr 8 w pobliżu gabinetu pielęgniarki. Zajęcia odbywają się w miłej i przyjaznej atmosferze. Gabinet jest wyposażony w ciekawe gry edukacyjne, pomysłowe karty pracy oraz nowoczesne programy multimedialne. Często na zajęciach towarzyszą nam bohaterowie bajek i filmów dla dzieci, zabawki kreatywne, jak również popularne Spinery, karty, kręgle, Double, Koło Fortuny czy gry zręcznościowe. Różnorodność metod pracy logopedycznej wpływa na zaangażowanie dzieci w terapię oraz bardziej przybliża nas do osiągnięcia celów.
Serdecznie zapraszam do współpracy Rodziców, bo tylko wspólne działania przyniosą oczekiwane efekty.
Pozdrawiam
Agnieszka Popiela
Logopeda
12 kwietnia przypada w Polsce Dzień Czekolady. W tym smakowitym dniu, wszystkimi głoskami pragniemy wyrazić swój entuzjazm. Miłośnikom tego przysmaku życzymy uśmiechu, dobrego humoru i wspaniałej wymowy. Zachęcamy do ułożenia czekoladowych puzzli, wypełnienia czekoladowej krzyżówki, rozwiązania czekoladowych zagadek a na deser….quiz o czekoladzie.
• https://puzzlefactory.pl/pl/tagi/tabliczka+czekolady
• https://samequizy.pl/wielki-test-wiedzy-o-czekoladzie/
• https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,572373-quiz_czekoladowy.html
• https://wordwall.net/pl/resource/14306045
WYKORZYSTANIE TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ W LOGOPEDII
Współczesny nauczyciel oprócz tradycyjnego przekazywania wiedzy powinien wspomagać ucznia w procesie indywidualnego rozwoju, a także wprowadzać go w świat nauki, osiągnięć i techniki. W dobie nowoczesnych technologii, komputerów, tabletów, smartfonów, e-tablic, Internetu, szkolny gabinet logopedyczny „Gadu – Gadka” również jest otwarty na nowoczesne rozwiązania. Cieszę się, że obecne czasy dają mi tak wiele możliwości wykorzystywania wciąż nowych, gotowych pomocy, lub tych zrobionych własnoręcznie, a także tych interaktywnych, które znakomicie aktywizują uczniów w terapii. Aplikacje i zasoby sieci niewątpliwie znacząco uatrakcyjniają zajęcia logopedyczne i podnoszą ich skuteczność.
W szkolnym gabinecie logopedycznym wykorzystuję wiele programów i urządzeń w bezpośredniej pracy terapeutycznej. Tablet lub smartfon z funkcją nagrywania służy moim uczniom do autokontroli wymowy. Odsłuchując siebie, uczniowie mają możliwość porównywania poprawnej i niepoprawnej własnej wymowy. Nagrania sprzed kilku dni, tygodni, pozwolą dostrzec postępy w terapii. Stoper przydaje się do mierzenia fazy wydechowej i jej wydłużania. Uczniowie często korzystają z różnorodnych programów, aplikacji i serwisów logopedycznych. Bardzo lubią pracować na programach komputerowych: „Logopedyczne zabawy”, „LogoObrazki”, „Loguś”, ”LogoZabawy”, programach ogólnorozwojowych „Sokrates”, „Porusz umysł”, „Szybkie czytanie”. Programy te są merytorycznie prawidłowo opracowane i zdecydowanie wspomagają terapię logopedyczną. Składają się z kilku modułów, które pomagają dzieciom usprawniać wymowę, technikę czytania, koordynację, myślenie, pamięć, koncentrację uwagi poprzez zabawę z komputerem. Mają bogatą szatę graficzną, co wzbudza zaciekawienie i motywację uczniów. W celu utrwalenia poprawnej wymowy wykorzystujemy platformy „LearningApps”, „Wordwall”, „Pisu – Pisu”, „Domologo”, dzięki którym tworzymy bądź bazujemy na opracowanych, gotowych już grach edukacyjnych w wielu kategoriach: memory, dopasowywanie par, wykreślanki lub krzyżówki.
Wspólnie z uczniami korzystamy z pomocy dydaktycznych z serwisu Printoteka.pl. Ilustracje z ćwiczoną głoską stanowią dla nas bazę do skonstruowania gier towarzyskich.
Ortografka.pl. oraz Yummy stanowią zarówno pomoc w prowadzaniu ćwiczeń logopedycznych w domu, jak również element wzbogacający specjalistyczną terapię
w gabinecie. Wykorzystujemy zgromadzone tam rozsypanki literowe, zagadki, krzyżówki, rebusy, doskonaląc poprawną mowę.
Na stronie WorldArt uczniowie chętnie bawią się wyrazami tworzącymi chmury wyrazowe. Wykorzystujemy je do ćwiczeń w czytaniu, w pisaniu, treningu wymowy, układaniu zdań i historyjek z wyrazów.
Technikę prześlicznych rysunków z terapią logopedyczną łączy fanpage http://facebook.com/rysopisysketchnoting. Na Rysopisach ich autorka-logopedka publikuje logopedyczne infografiki, gry, wyliczanki w absolutnie nowatorskiej formie.
Na stronie https://quizizz.com/ tworzymy tematyczne quizy, które pozwalają nam usystematyzować wiedzę.
Na cyfrowej tablicy interaktywnej jambord zamieszczamy treści, dodajemy zdjęcia, które uczniowie wykonali samodzielnie, bazujemy na grafice z zasobów internetowych, wyrażamy opinie, tworzymy interaktywne plakaty. Dzięki zastosowaniu tej aplikacji urozmaicam zajęcia i zwiększam zaangażowanie uczniów.
Korzystamy z platformy edukacyjnej E-podręczniki, która zawiera tysiące przydatnych do terapii logopedycznej zbiorów multimedialnych materiałów i treści edukacyjnych.
Nieodzowną pomocą logopedy jest również ceniona przeze mnie oraz lubiana przez uczniów Seria mTalent. To doskonała propozycja do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Rozwija kompetencje uczniów poprzez innowacyjne metody. To zestaw interaktywnych ćwiczeń wspomagających usprawniających i rozwój percepcji słuchowej, wzrokowej, umiejętności czytania.
Pragnę nadmienić, że pomoce cyfrowe nie stanowią wyłącznej podstawy w terapii, ale są jej doskonałym dopełnieniem. Wykorzystanie nowych technologii pozwala uatrakcyjnić edukację. Docieramy do uczniów tam, gdzie aktualnie spędzają czas, komunikują się, gdzie czytają wiadomości, tworzą, dzielą się opiniami.
Potraktujmy możliwość korzystania z nowych technologii jako szansę, nie jako problem. Nauczmy dzieci mądrze korzystać z zasobów internetowych.
Czynności logopedy szkolnego w Publicznej Szkole Podstawowej nr 3 im. J. Lompy w Grodkowie
• prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w celu likwidowania lub zmniejszania zaburzeń komunikacyjnych dzieci;
• prowadzenie doradztwa logopedycznego;
• ustalanie postępowania korekcyjno-terapeutycznego (np. na etapie diagnozy, prewencji i terapii logopedycznej);
• prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w zakresie czytania i pisania, a w wielu przypadkach w zakresie ogólnego rozwoju psychomotorycznego;
• utrzymywanie właściwych kontaktów z rodzinami dzieci i młodzieży objętych opieką logopedyczną, nauczycielami, oraz innymi terapeutami (psychologiem, rehabilitantem), by wspólne poszukiwać rozwiązań problemów wynikających z zaburzeń komunikacji;
• opracowywanie, adaptowanie oraz weryfikowanie narzędzi badawczych do diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji;
• przeprowadzanie badań logopedycznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych w celu ustalenia stanu rozwoju mowy i zaburzeń komunikacyjnych;
• ocenianie i interpretowanie wyników badań oraz formułowanie wskazań;
• wykonywanie wspólnie z innymi specjalistami zadań pokrewnych.
Plakat "Kuchenna logopedia" Publikacja plakatowa podczas I Międzynarodowej Konferencji Logopedycznej "Logopedia w teorii i praktyce" (Katowice 2013-04-20 - 21); Opracowanie: dr Iwona Michalak-Widera (ŚO PTL), Joanna Ratayska-Buczek (PP-P nr 2 w Krakowie).
Plakat "Międzyzębowość"; Publikacja plakatowa podczas III Międzynarodowej Konferencji Logopedycznej "Logopedia w teorii i praktyce" (Katowice, 2015-05-30); Opracowanie: Iwona Michalak-Widera, Łucja Skrzypiec, Joanna Trzaskalik
Radosnych i spokojnych, pełnych ciepła i nadziei Świąt Bożego Narodzenia
Źródło ilustracja: https://instytutlogopedyczny.pl/blog/85-zyczenia-swiateczne.html
Ciekawostki logopedyczne
Czy wiesz, że 22 października obchodzimy Światowy Dzień Jąkających się?
• 60 mil ludzi na świecie jąka się
• Problem ten dotyka zarówno dzieci jak również osoby dorosłe
• Znane osoby jąkające się:
• Jerzy Owsiak
• Elvis Presley
• Bruce Willis
• Winston Churchill
Często osoby jąkające się spotykają się z brakiem akceptacji ze strony otoczenia
Na jąkanie nie ma żadnej magicznej pigułki, można skutecznie je leczyć odpowiednią terapią.
Jeżeli wśród Twoich znajomych jest osoba jąkająca się otocz ją życzliwością, nie powtarzaj
„ nie jąkaj się”,
- nie polecaj w trakcie wypowiedzi by osoba ta powtórzyła, mówiła wolniej, pomyślała zanim powie- zwiększa to jąkanie i tłumi spontaniczność mówienia.
Ciekawostki logopedyczne
Drogi Rodzicu, czy wiesz, że…..ręka ma wpływ na mówienie?!
Ośrodek ruchowy mowy oraz ośrodek ruchowy ręki są ze sobą powiązane i występują bardzo blisko siebie w mózgu.
A więc…
maluj
lep z plasteliny
nawlekaj koraliki na sznurek
koloruj ilustracje
wycinaj
przyklejaj..
A Twoja mowa będzie piękniejsza…
24 października obchodziliśmy Światowy Dzień Origami.
W tym dniu na zajęciach logopedycznych zgłębialiśmy technikę Origami - japońskiej sztuki składania papieru. Japończycy, uważają, że Origami pomaga w nauce matematyki, geometrii. Ćwiczy sprawność manualną, koncentrację oraz wykonywanie zadań według ściśle określonej kolejności. Najbardziej rozpowszechnioną formą z papieru jest żuraw, który symbolizuje szczęście i życie. Dla nas Origami ma jeszcze jedną wartość….pobudza ośrodek mowy w naszym mózgu.
Agnieszka Popiela
Logopeda szkolny