foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
“Nie jestem bardzo bystry, po prostu długo siedzę nad problemem.” Albert Einstein"

 
 

 

"Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,
jaką sobie ludzkość wymyśliła".
                                                   Wisława Szymborska

W roku szkolnym 2021/2022 biblioteka szkolna pracuje:


Poniedziałek od godz. 8.00 do 15.00
Wtorek godz. 8.00 – 15.00
Środa godz. 8.00 – 14.40
Czwartek godz. 8.00 – 14.40
Piątek godz. 8.00 – 14.00

Pani Agnieszka Kunicka i Laura Pelc gorąco zapraszają wszystkich uczniów naszej szkoły do częstego odwiedzania biblioteki. Przyjdź, posiedź, popatrz, poczytaj.

 

SPRAWDŹ, JAKIM JESTEŚ TYPEM CZYTELNIKA?

Nasza pisarka  Olga Tokarczuk - laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie literatury we fragmencie książki „Księgi Jakubowe” przedstawiła swoje spostrzeżenia na temat czytelników. Podzieliła ich na kilka ciekawych kategorii. A mianowicie:

„Jest czytelnik gąbka, czytelnik lejek, czytelnik cedzidło i czytelnik sito. Gąbka wchłania  w siebie wszystko, jak leci, jasne jest, że potem dużo z tego pamięta, lecz nie umie wydobyć najważniejszego. Lejek – przyjmuje jednym końcem, drugim zaś wszystko, co przeczytane, z niego wylatuje. Cedzak przepuszcza wino, a zatrzymuje winny osad (…) Sito zaś oddziela plewy, żeby otrzymać najlepsze ziarno.”

 

źródło:https://www.dorzeczy.pl/kraj/117719/wzglednosc-noblowska.html

Zapraszam Was do zabawy!

Przeczytajcie przedstawione poniżej typy czytelników i określcie, który do Was  najbardziej pasuje.

 

SYMPATYK NIECZYTANIA
Nie przeczytał żadnej książki w ciągu roku, a szkoda, bo jak powiedział Umberto Eco: „Kto czyta książki, żyje podwójnie”.

SPORADYCZNY EKSPLORATOR
Nie uważa czytania za interesującą czynność. Czasami przeczyta książkę, jednak woli czas wolny przeznaczyć na telewizję i Internet.

AUTOBUSOWY KSIĄŻKOMANIAK inaczej CZYTELNIK MIEJSCOWY
Czyta, gdzie popadnie. Czas spędzony w różnych miejscach wykorzystuje na czytanie ciekawych książek.

POŻERACZ KSIĄŻEK
Nie może powstrzymać się przed odłożeniem zaczętej książki (czyta nawet do północy), co czasami rodzi wielkie niebezpieczeństwo – zniechęcenie do czytania. Często ma obawy, czy zaczynać nową książkę, czy przełożyć czytanie na spokojniejszy okres, w którym będzie mógł swobodnie się w niej zatracić.

RÓWNOLEGŁY ODKRYWCA
Nie ogranicza się do czytania jednej książki, czyta kilka naraz. Wyróżnia się wśród tłumu. Zazwyczaj ma przy sobie książkę, którą czyta między lekcjami, w kolejce do lekarza, natomiast w domu posiada przynajmniej jednej półkę z ulubionymi pozycjami. Chwilami można powiedzieć, że Równoległy Odkrywca jest Czytelnikiem Miejscowym.

FAN ELEKTRONIKI
Czyta zarówno e-booki, jak i słucha audiobooków.

CZYTELNIK BEŚCIARZ
Czyta tylko i wyłącznie bestsellery (książki, cieszące się dużą popularnością), pięknie wydane, w twardej oprawie i z twarzą filmowego gwiazdora na okładce.

CZYTELNIK GATUNKOWIEC
Czyta książki z jednego gatunku, np. kryminały, komiksy… przez co nie ma pojęcia o innych wartościowych książkach.

CZYTELNIK AMATOR
Czyta książki od czasu do czasu, kiedy ma na to czas.

CZYTELNIK NAŁOGOWY
On jest najlepszy, kocha czytanie! Czyta wszystko, co mu wpadnie do ręki. Dba o książki, kolekcjonuje, mówi o książkach. Woli posiedzieć w domu i przeczytać książkę, niż całymi godzinami siedzieć przy elektronice i narażać oczy. Kiedy przeczyta ulubioną książkę, nie może doczekać się kolejnej części. Każdą lekturę zapamiętuje na zawsze.

 Czy już wiesz, jakim jesteś typem czytelnika?

 Zapewne tak!

 Dlaczego warto czytać książki?

Czy czytanie książek daje nam coś więcej poza rozrywką i wspomnieniem mile spędzonego czasu? Oczywiście, że tak! Czytanie książek ma też wiele innych zalet.

 A to niektóre z nich:

  • Pozwala odnieść sukces

Czytanie jest umiejętnością niezbędną we współczesnym świecie.  Odgrywa znaczącą rolę we wszystkich fazach rozwoju człowieka. Osoby, które opanują tą umiejętność lepiej radzą sobie w życiu. Czytanie pozwala odnieść sukces nie tylko w szkole, ale także w dorosłym życiu.

  • Redukuje stres

Czytanie uspokaja i spowalnia bicie serca. Wystarczy 6 minut czytania, żeby zredukować uczucie stresu aż o 60%! Co ciekawe, czytanie książek redukuje stres:

  • Poprawia pamięć

Podczas czytania powieści mamy mnóstwo rzeczy do zapamiętania – imiona bohaterów, ich charaktery, motywacje, historie, związki z innymi postaciami, miejsca, wątki fabularne, szczegóły. Dzięki czytaniu nasza pamięć pozostaje w dobrej kondycji.

  • Inspiruje

Postaci fikcyjne mogą stanowić takie samo źródło inspiracji, co spotkanie z żywym człowiekiem. Inspirować może wszystko – aktywności, którym się oddają, miejsca, które odwiedzają, decyzje, które podejmują.

  • Rozwija wyobraźnię

Mając przed oczami tylko literki, sami musimy wizualizować sobie to, co dzieje się w książce – nieczęsto są to nawet rzeczy, których nie możemy zobaczyć w świecie rzeczywistym! Czytanie, stymulując prawą półkulę mózgu, rozwija naszą wyobraźnię.

  • Poprawia skupienie i koncentrację

Czytanie powieści wymaga od nas skupienia uwagi przez dłuższy czas, co zdecydowanie poprawia naszą zdolność do koncentracji.

  • Poszerza słownictwo

Im więcej czytamy, tym większy mamy kontakt z różnorodnym, a nawet zupełnie nowym dla nas słownictwem. Taki kontakt samoistnie poszerza nasz własny zasób słów

  • Stymuluje mózg

Warto czytać książki, żeby utrzymać swój mózg w dobrej formie. Mole książkowe mają 2,5 razy mniejszą szansę na rozwój Alzheimera, czytanie spowalnia także starczą demencję. 

  • Rozwija wrażliwość na sztukę

Ludzie czytający książki 3 razy częściej odwiedzają muzea i 2 razy częściej uczestniczą w koncertach. Również 2 razy częściej sami malują, fotografują i piszą.

  • Rozwija wrażliwość na innych ludzi

Warto czytać, żeby rozwijać własną empatię. Zaangażowanie w fikcję literacką pozwala nam na postawienie się na miejscu drugiego człowieka i zrozumienie go.

  • Poszerza wiedzę

Książki to ogromne skarbnice wiedzy o innych krajach, kulturach, historii, przyrodzie, o wszystkim, co nas interesuje.

  • Zwiększa zdolności analityczne

Rozwiązywanie zagadek wymaga analizowania wydarzeń, faktów, motywacji postaci, stawiania tez, weryfikowania założeń. Zdecydowanie rozwija to zdolność do krytycznego i analitycznego myślenia.

  • Poprawia pisanie

Im więcej czytasz dobrych pisarzy, tym lepiej możesz rozwijać własny styl. Nie wspominając o tym, że częsty kontakt z tekstem pisanym uczy poprawności gramatycznej czy ortograficznej.

  • Pomaga zasnąć

Stworzenie wieczornego rytuału z książką daje naszemu ciału sygnał, że pora się zrelaksować i przygotować do snu.

  • Kształtuje osobowość

Czytanie pozwala nam postawić się w różnych sytuacjach, w których na co dzień do tej pory się nie znaleźliśmy. Otwiera nas na nowe doświadczenia i rozszerza horyzonty, kształtując nas samych.

Takie argumenty mogą chyba tylko zachęcić nas do tego, żeby czytać jak najwięcej, prawda?

 

 

 

Podaruj książce drugie życie”

Pani Agnieszka i pani Laura bardzo dziękują wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w ogłoszonej przez Bibliotekę akcji – „Podaruj książce drugie życie” Dzięki waszej pomocy zasoby naszej biblioteki zostały wzbogacone o nowe, bardzo ciekawe tytuły książek dla dzieci i młodzieży – łącznie zyskaliśmy 164 egzemplarzy, którym podarowano nowe życie.

Szczególnie dziękujemy:

1.       Liliannie Smolińskiej

kl. 2a

2.       Monice i Magdzie Martynowicz

kl. 8b i kl 5b

3.       Lenie i  Otyli Wojas

kl. 8b

4.       Filipowi Chyska

kl. 8c

5.       Mateuszowi Gardas

kl. 8c

6.       Hani Stępień

kl. 8b

7.      Lenie Nowak

kl. 6a

8.      Natalii Maślonkiewicz

kl. 2b

9.      Monice Walczak

kl. 5a

10.  Amelce Cichockiej

kl. 8a

11.  Julce Salachna

kl. 8c

12.  Radosławowi Lulewicz

kl. 8c

13.  Natalce  Drożdż

kl. 2b

14.  Ani Tomala

kl. 3b

15.  AlI Sławęta

kl.. 2b

16.  Lilianie Wożniak

kl. 6a

17.  Lenie Burda

kl. 2b

18.  Magdzie Brączek

kl. 2b

19.  Aurlce Bohdziul

kl. 6a

20.  Ani Kuśnierz

kl. 3b

21.  Emikce Rewuckiej

kl. 2a

22.  Wiktorii Cebrat

kl. 2a

23.  Dominice Tokar

kl. 2a

24.  Amelce Snochowskiej

kl. 5c

25.  Ninie Kupińskiej

kl. 5c

26.  Emilce Skaza

kl. 4a

     

 

Kochani bardzo Wam dziękujemy za waszą hojność!!!!!!!

 

 

 

Kolejne dobre wiadomości z biblioteki


Dzięki uprzejmości dzieci z Ukrainy nasz księgozbiór powiększył się o nowe, ciekawe pozycje w ich ojczystym języku. Obok istniejącego już działu książek angielskojęzycznych, mamy nadzieję stworzyć regał książek w języku ukraińskim. Kilka pierwszych pozycji już mamy.

 

BIBLIOTECZNE NOWINKI

Zachęcamy wszystkich uczniów naszej szkoły do wzięcia udziału w proponowanych przez Bibliotekę szkolną konkursach:

KONKURS "MANIA CZYTANIA"

Biblioteka  szkolna ogłasza dla uczniów klas 2-8 konkurs czytelniczy pt. „Mania czytania”, który będzie trwał od listopada do maja. Ostateczne wyniki poznacie w czerwcu 2022 r. roku. Na razie serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału, czyli do częstego odwiedzania biblioteki szkolnej.  Życzymy wytrwałości i ciekawej lektury.

REGULAMIN KONKURSU

Czas trwania konkursu: LISTOPAD 2021- MAJ 2022 r.
Uczestnicy konkursu:    UCZNIOWIE KL.2-8

KONKURS NA „NAJLEPSZEGO CZYTELNIKA ROKU 2021/2022"

REGULAMIN KONKURSU

Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi na apelu podsumowującym rok szkolny 2021/2022.

 

MOJA KSIĄŻKA W BIBLIOTECE

Masz w domu książki, z których wyrosłeś?

Nie wiesz, co z nimi zrobić?

Przynieś je do Biblioteki Szkolnej!

REGULAMIN AKCJII

 

Biblioteka szkolna zaprasza chętnych uczniów klas IV – VIII do konkursu literackiego

„Polecam Ci tę książkę”

 REGULAMIN KONKURSU

 

Cała Trójka czyta książki!!!

W 2021 r. Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania przypadł na
29 września (środa) Akcja ta, zainaugurowana przez Polską Izbę Książki w 2001 r. Patronką wybrano Janinę Porazińską, autorkę, która wiele swoich książek napisała z myślą o dzieciach. Data 29 września to dzień urodzin pisarki. Celem akcji jest propagowanie głośnego czytania dzieciom, nie tylko przez rodziców czy dziadków w domu, ale także w szkołach, przedszkolach czy bibliotekach. Czytanie na głos wzbogaca słownictwo oraz rozwija wyobraźnię. Uczy myślenia, poprawia koncentrację, poszerza wiedzę, ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole, wzmacnia poczucie własnej wartości. Książki przenoszą czytelnika w świat fantazji, a przede wszystkim pozwalają przeżywać wspaniałe emocje.
Czytelnicze święto obchodziliśmy także w naszej szkole. W tym dniu każdą lekcję nauczyciele rozpoczynali od głośnego czytania wybranego tekstu. Były to wybrane lektury. Utwory czytali nie tylko nauczyciele ale także dzieci, doskonaląc w ten sposób technikę czytania.
Dzisiejszy dzień był także okazją do bliższego, wzajemnego poznania się przy okazji rozmów o czytaniu. Wszyscy bowiem jesteśmy czytelnikami, mamy swoje ulubione książki, zwyczaje czytelnicze czy wspomnienia związane z czytaniem. Miejmy nadzieję, że to święto wejdzie na stałe do kalendarza imprez w naszej szkole.

Podręczniki i ćwiczenia już rozdane! W pierwszych dniach września swoje książki odbierali uczniowie wszystkich klas naszej szkoły. Nowe podręczniki otrzymały – klasy 2, 5 i 8; Uczniowie klas 1, 3, 4, 6, 7 odebrali podręczniki, z których już się uczyli ich starsi koledzy. Na koniec roku trzeba będzie oddać otrzymane podręczniki, a więc – szanujcie je i dbajcie o nie!!!!!! W tym roku szkolnym wydano 2.836 sztuk ćwiczeń i 4.626 podręczników. Jak widać było ich niemało, więc dla pań z biblioteki, był to czas pełen stresu i wysiłku fizycznego.


List do Rodziców


Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji".
Jim Trelease,
(amerykański propagator głośnego czytania)

 

Szanowni Państwo!


Nikt nie rodzi się czytelnikiem. Potrzebę czytania się nabywa. Pierwszy kontakt dziecka z książką ma miejsce właśnie w domu rodzinnym. Nauka w szkole to kolejny etap, w którym musimy utrwalać u dzieci zamiłowanie do książek.
O tym, jakie znaczenie mają dla dzieci książki musimy pamiętać my, nauczyciele, jak i Państwo, Rodzice:
- Czytanie zacieśnia więź między rodzicami a dzieckiem. Wsłuchanemu w głos rodzica dziecku, bliski kontakt daje poczucie bezpieczeństwa.
- Książki wzbogacają słownictwo, poszerzają wiedzę, rozwijają pamięć
i wyobraźnię dziecka.
- Głośne czytanie poprawia koncentrację i uczy myślenia.
- Czytanie książek przekazuje wiele informacji o dziecku. Niektóre dzieci lubią słuchać ciągle tych samych bajek. Czasem może to być znak, ze coś je nurtuje, niepokoi lub cieszy.
- Czytanie zapewnia emocjonalny rozwój dziecka. Książki podpowiadają jak porozumieć się z rówieśnikami i rodzeństwem. Dzięki bajkowym postaciom dziecku łatwiej jest zrozumieć codzienne sprawy.
- Czytanie chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury, zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera.
- Czytanie dziecku jest najlepszą i najtańszą inwestycją w jego przyszłość, ponieważ rozwija wyobraźnię. A tylko ludzie z wyobraźnią potrafią świadomie kształtować swoją przyszłość.
Szanowni Państwo, czytajmy dzieciom i zróbmy wszystko, aby
w przyszłości czytały same.

 

Zasady pracy biblioteki szkolnej na czas trwającej pandemii

Dla zainteresowanych!


Zapraszamy do obejrzenia i przeczytania komiksów, których tematyka związana jest z odzyskaniem przez Polskę Niepodległości.
Informujemy, że są już dostępne bezpłatnie dwa komiksy (oraz opracowane na ich podstawie słuchowiska) dla dzieci i młodzieży, poświęcone Bitwie Warszawskiej 1920 r. oraz powstaniom śląskim 1919 – 1921.
Publikacje, które pozwalają w przystępny sposób przybliżyć naszym uczniom tematykę związaną z kształtowaniem się granic II Rzeczypospolitej oraz procesem odzyskania i utrwalenia niepodległości naszej Ojczyzny, umieszczone są na specjalnej witrynie internetowej: www.skrzydlaigwiazdy.pl

                                                                                                                                                                                                           Nauczyciele-bibliotekarze

 

 

„Za górami za bajkami” - projekt społeczny dla uczniów klas 1-3

W ramach projektu klasa 2 a wzięła udział w konkursie plastycznym dotyczącym super mocy, czyli praca dotyczyła spędzania czasu z nianią, która ma niezwykły dar. Uczennica Aneliia Yanczyshyn wygrała ten konkurs. Ponadto razem z p. Ewą Wróbel zorganizowałyśmy zajęcia w ramach projektu. Słuchaliśmy fragmentu książki Astrid Lindgren „Pippi Pończoszanka” i wykonywaliśmy prace plastyczne.
B. Sikorska-Żyrek

Drodzy Uczniowie,

Jesteśmy licealistami i realizujemy projekt społeczny „Za górami za bajkami” w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii.
Nasz projekt ma na celu zwiększenie czytelnictwa u uczniów z klas 1-3. Nagrywamy filmy, w których czytamy fragmenty dziecięcych powieści i baśni. Publikujemy je na Youtubie i Facebooku. Organizujemy również konkursy plastyczne dotyczące wspomnianych tekstów. Rozpoczynamy w piątek (29.01).

W dzisiejszych czasach uczniowie często sięgają po urządzenia elektroniczne, więc sądzimy, że forma naszego projektu będzie dla nich przystępna. Chcemy przekonać Was, by czasem chwyciliście za książkę, zamiast za telefon. Wierzymy też, że raz rozbudzona w młodym człowieku pasja do czytania, pozostania w nim na zawsze. Dodatkowo nasze materiały mogą urozmaicić Wam ten trudny czas pandemii.

Będziemy bardzo wdzięczni za pomoc szkoły w realizowaniu tego przedsięwzięcia. Załączamy plik z paroma słowami o naszym projekcie.

Pozdrawiamy serdecznie

Zespół Za górami za bajkami

Zuzanna Gonczaryk, IX LO im. Klementyny Hoffmanowej,

Karolina Kilim, IX LO im. Klementyny Hoffmanowej,

Agata Marczak, IX LO im. Klementyny Hoffmanowej,

Martyna Orzechowska, IX LO im. Klementyny Hoffmanowej

Leon Oleszkiewicz, I SLO im. Maharadży Jam Saheba Digvijay Sinhji

Michał Zieliński, XXI SLO im. Jerzego Grotowskiego

nasz Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCxPH5EV5gVDxbJ4hUJPw9xw

nasz Facebook: https://www.facebook.com/Za-g%C3%B3rami-za-bajkami-108834144283314


„Za górami za bajkami”

Drodzy Rodzice!
Czy Państwa dzieci uważają czytanie za nudne i przestarzałe? Chcemy pokazać im, że to nieprawda. Tworzymy projekt społeczny „Za górami za bajkami” w ramach olimpiady Zwolnieni z teorii. Nagrywamy filmiki z czytaniem fragmentów wyjątkowych, dziecięcych powieści i mało znanych baśni. Publikujemy je na naszym Youtubie i Facebooku. Chcemy też rozbudzić kreatywność Waszych pociech i łączyć lekturę książki z rysowaniem. Przeprowadzamy konkursy plastyczne z nagrodami, które dotyczą tekstów z naszych filmów. Serdecznie zapraszamy na nasze profile na mediach społecznościowych, do których adresy załączamy poniżej. Nie możemy się doczekać spotkania za górami, za bajkami z uczniami!


Zachęcamy do zmobilizowania Państwa dzieci do wzięcia udziału w proponowanym projekcie.
Nauczyciele-bibliotekarze PSP 3 w Grodkowie

Copyright © 2022 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Rights Reserved.